19 listopada 2008r. w Urzędzie Miasta i Gminy Nowa Dęba odbyła się XXVI sesja Rady Miejskiej.
Radni jednogłośnie uchwalili plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych będących w posiadaniu Zakładu Produkcji Wody Sp. z o.o. w Nowej Dębie. Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków nakłada na rady gmin obowiązek uchwalenia wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, będących w posiadaniu przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Plany te powinny być zgodne z kierunkami rozwoju gminy, określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków i określają w szczególności: planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych, przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w poszczególnych latach, przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz wprowadzanie ścieków, nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach i sposoby finansowania planowanych inwestycji.
Zakład Produkcji Wody Sp. z o.o., prowadzący działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla odbiorców przemysłowych, mających swoje siedziby na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podstrefa Nowa Dęba oraz na cele przeciwpożarowe gminy Nowa Dęba, przedłożył wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych, będących w jego posiadaniu, który zawiera elementy określone w ustawie i jest zgodny z kierunkami rozwoju gminy określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz ustaleniami zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, wydanego 11 grudnia 2002 r.
Także jednogłośnie zatwierdzono taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę odbiorców przemysłowych, mających swoje siedziby na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Podstrefa Nowa Dęba oraz na cele przeciwpożarowe Gminy Nowa Dęba. Wniosek o zatwierdzenie taryf, które będą obowiązywać od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r., złożyła Wanda Bareja, prezes zarządu Zakładu Produkcji Wody, uzasadniając: "Ceny i stawki zawarte w taryfach określono na podstawie niezbędnych przychodów dla prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie nowodębskiej gminy. ZPW, celem poprawy jakości swoich usług, sukcesywnie wprowadza nowoczesne urządzenia wodociągowe i pomiarowe, umożliwiające właściwy monitoring procesów produkcyjnych oraz natychmiastową likwidację zakłóceń w procesie wydobywania i przesyłu, a także na stałą kontrolę parametrów jakościowych wody. Analizy jakości wody prowadzone są zgodnie z częstotliwościami i zakresami narzuconymi decyzjami Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Wydziału Ochrony Środowiska przez akredytowane laboratoria Sanepidu i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Zgłaszane awarie są sprawdzane i usuwane bezzwłocznie. Proces ten usprawnia system monitoringu, umożliwiający podjęcie działań często w terminie wyprzedzającym ewentualne zgłoszenia awarii przez osoby spoza spółki. Wprowadzony w czasie powstania spółki, czyli w r. 1999 sposób rozliczeń kosztów umożliwia precyzyjne rozgraniczenie kosztów wszystkich rodzajów prowadzonej działalności." Przy ustalaniu taryf na 2009 r. podstawę ich ustalenia stanowiły dane ewidencji księgowej roku obrachunkowego, obejmującego okres od 1 października 2007 do 30 września 2008 r. Niezbędne przychody zostały na podstawie ewidencji księgowej, z uwzględnieniem planowanych zmian tych kosztów w roku obowiązywania taryfy. W związku z powyższym do obliczeń danych na r. 2009 zastosowano: prognozowany średnioroczny wskaźnik wzrost cen produkcji przemysłowej – 2,6%, prognozowany wskaźnik wzrostu podatku od nieruchomości – 4,2%, prognozowany wskaźnik wzrostu wynagrodzeń – 6,9%, prognozowany wzrost cen energii elektrycznej – o 15%, marżę zysku na sprzedaży do odbiorców przemysłowych w wysokości 10%.
- ZPW zaopatruje zbiorowo w wodę 21 odbiorców przemysłowych, mających swoje siedziby na terenie TSSE podstrefa Nowa Dęba, dostarcza także wodę na cele przeciwpożarowe gminy – referowała uchwałę Elżbieta Gil, sekretarz gminy.
Stawki opłat w r. 2009 za 1 m szesc. dostarczonej wody będą równe 3,26 zł brutto dla odbiorców przemysłowych, czyli będą wyższe w stosunku do r. 2008 o 0,17 zł brutto. Dla gminy za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stawki wyniosą 2,97 zł brutto – czyli będą o 0,18 zł brutto wyższe niż w r. 2008.
Kolejna uchwała ustaliła warunki i tryb wspierania rozwoju sportu kwalifikowanego. 5 października 2007 r. weszła w życie zmiana ustawy o sporcie kwalifikowanym i zmieniła zapis stanowiący, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą wspierać, w tym finansowo, rozwój sportu kwalifikowanego tylko w określonej formie, tj. nagród i stypendiów wyróżniającym się zawodnikom i trenerom. Po zmianie wsparcie może być dokonywane, o ile „organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały określi warunki i tryb wspierania, w tym finansowego, rozwoju sportu kwalifikowanego”. Tym samym jednostki samorządu terytorialnego mogą uchwałą przewidzieć inne formy finansowania rozwoju sportu lokalnego kwalifikowanego, w tym również w formie dotacji.
- Sport kwalifikowany jest formą aktywności człowieka, związaną z uczestnictwem we współzawodnictwie sportowym. Celem jego uprawiania jest dążenie do osiągnięcia maksymalnych dla danej dyscypliny rezultatów. Sport kwalifikowany jako widowisko publiczne odgrywa tez szczególną rolę w promocji miasta i gminy – odczytała uzasadnienie uchwały Maryla Siudem, inspektora ds. rozwoju lokalnego i współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Radni zezwolili na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości położonej w Rozalinie – działki o powierzchni 0,15 ha, przeznaczonej pod budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Pieniądze ze sprzedaży zostaną przeznaczone na potrzeby gminy Nowa Dęba. Wyrazili też zgodę na przedłużenie najmu lokali użytkowych dla ośmiu podmiotów, prowadzących działalność gospodarczą. Zmiana związana jest z nowelizacją ustawy o gospodarce nieruchomościami i ustawy o samorządzie gminnym, która stanowi, że każde przedłużenie umowy najmu lokalu użytkowego na następny okres, nawet nie przekraczający trzech lat, wymaga uchwały rady gminy. Ponadto najemcy lokali użytkowych sami zwrócili się o wyrażenie zgody na zawarcie kolejnych umów najmu, ponieważ wkrótce wygasną umowy najmu dotychczas obowiązujące.
Kolejna uchwała dotyczyła zaciągnięcia zobowiązania w zakresie podejmowania inwestycji i remontów, przekraczających granicę ustalaną corocznie przez Radę Miejską. „Przeszła” także jednogłośnie.
- W związku z ogłoszeniem naboru wniosków do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-11, gmina Nowa Dęba przygotowuje dokumenty do złożenia wniosku o dofinansowanie rozbudowy drogi gminnej – ul. Wczasowej w Nowej Dębie. W ramach powyższego programu jednostki samorządu terytorialnego mogą się ubiegać o dofinansowanie z budżetu państwa w wysokości 50% kosztów planowanej inwestycji. W związku z powyższym przedkładam Radzie Miejskiej projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania na realizację zadania inwestycyjnego na kwotę 1 mln 600 tys., stanowiącą zabezpieczenie wkładu własnego, potrzebnego do pozyskania środków i zrealizowania inwestycji – czytał uzasadnienie projektu uchwały Marcin Furtak z Referatu Inwestycji, Gospodarki Przestrzennej i Nieruchomości. Dodajmy, że źródłem, z którego zobowiązanie zostanie pokryte, będą dochody własne gminy.
Radni przegłosowali „na tak” udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Tarnobrzeskiemu w r. 2009 do wysokości 467 tys. zł, z przeznaczeniem na przebudowę drogi powiatowej relacji Alfredówka-Ciosy-Wydrza. 12 listopada starostwo powiatowe w Tarnobrzegu zwróciło się pisemnie do gminy o zabezpieczenie środków finansowych na współfinansowanie tej przebudowy. Bezdyskusyjnym jest, że realizacja tego zadania, planowana przez powiat na r. 2009, poprawi stan infrastruktury drogowej na terenie nowodębskiej gminy. „Droga ta jest intensywnie uczęszczana przez mieszkańców gminy Nowa Dęba, dlatego też gmina powinna partycypować w części kosztów jej przebudowy i udzielić wsparcia finansowego powiatowi. Na realizację tego zadania starostwo będzie wnioskowało o pieniądze z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-11”. Uchwała podjęta przez RM pozwoli zabezpieczyć część wkładu własnego, potrzebnego do złożenia wniosku o dofinansowanie zadania” – czytamy w projekcie uchwały, sygnowanym przez burmistrza W. Ordona.
Radni uchylili dwie uchwały, przyjęte na październikowej sesji RM, a dotyczące opracowania projektu technicznego drogi strefowa w Chmielowie oraz projektów technicznych parkingów w Nowej Dębie, Tarnowskiej Woli i Chmielowie.
W październiku za słuszne i konieczne radni jednogłośnie uznali opracowanie projektu technicznego drogi Strefowa w Chmielowie, która ma łączyć Drogę Krajową nr 9 z Tarnobrzeską Specjalną Strefą Ekonomiczną, podstrefa Tarnobrzeg. Upoważnili też burmistrza do zawarcia umowy na realizację tego zadania na ogólną wartość 200 tys. zł (2008 r – 50 tys., 2009 r. – 150 tys. zł). Uzasadnienie listopadowej uchwały, odczytane przez M. Furtaka brzmi: - Realizację zadania: budowa drogi Strefowa w Chmielowie chcemy połączyć z poszerzeniem terenów inwestycyjnych, znajdujących się na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podstrefa Tarnobrzeg. Do uchylenia uchwały skłoniła nas liczba projektów zgłoszonych do konkursu ogłoszonego przez Samorząd Województwa Podkarpackiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Oś Priorytetowa: konkurencyjna i innowacyjna gospodarka, działanie 1.4: Promocja gospodarcza i aktywizacja inwestycyjna regionu. W ramach naboru wniosków zaplanowanego na styczeń 2010 r. chcemy przygotować dokumentację niezbędną do aplikowania o fundusze zewnętrzne na realizację ww. inwestycji. Dlatego wnoszę o uchylenie październikowej uchwały, co pozwoli na podjęcie działań związanych z poszerzeniem TSSE podstrefa Tarnobrzeg.
Także w październiku radni zagłosowali za opracowaniem projektów technicznych parkingów w Nowej Dębie (przy ul. Kościuszki, ks. Piotra Skargi, przedłużenie ul. Krasickiego), w Tarnowskiej Woli (przy DK nr 9) i w Chmielowie. Projekty te miały kosztować 80 tys. zł (2008 r. – 30 tys., 2009 r. – 50 tys. zł), a pieniądze miały pochodzić z dochodu własnego gminy (podatek od nieruchomości). Dołączone do projektu uchwały jej uzasadnienie brzmi: „W związku z nieprecyzyjnie nadaną nazwa uchwale z 29 października w sprawie realizacji zadania inwestycyjnego (opracowanie projektów technicznych parkingów) oraz wstępnym wnioskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej o poprawę powyższej uchwały, wnosimy o jej uchylenie w aktualnej formie. Realizacja zadań objętych powyższą uchwałą będzie realizowana w r. 2009, tak jak to było planowane w pierwotnej formie.”
JL