Oświata

  • 2009-06-02

Comenius w Przedszkolu nr 5


   W ramach międzynarodowej współpracy z placówkami oświatowymi Włoch i Hiszpanii, w dniach 18 – 23 maja 2009 odbyło się już szóste i ostatnie spotkanie robocze z partnerami projektu „Integracja społeczna - koedukacja”. Końcowym akcentem tego projektu była wizyta przedstawicielek Przedszkola nr 5 w San Javier w Hiszpanii.

 

   Naszą placówkę reprezentowały: dyrektor przedszkola Jolanta Styga - koordynator projektu oraz nauczycielki: Teresa Szczur i Magdalena Gerba. Celem wizyty było podsumowanie dotychczasowych działań w ramach projektu, omówienie i przeanalizowanie wykonanych zadań dotyczących przełamywania uprzedzeń i stereotypów we współczesnych społeczeństwach.

   Wizyta przebiegała w dobrej i twórczej atmosferze. Zarówno w szkole, jak i w oddziale przedszkolnym witano nas bardzo gorąco. Obserwowałyśmy pracę uczniów i nauczycieli podczas zajęć dydaktycznych i twórczych. Byłyśmy gośćmi uroczystej akademii w miejscowym Domu Kultury, która dotyczyła realizacji zadań projektu. Bardzo wzruszyły nas akcenty polskie: zabawy, piosenki, tańce w wykonaniu hiszpańskich dzieci oraz wystawa obrazująca przebieg trzyletniej realizacji projektu. Podczas pracy nad wspólnym projektem prezentowałyśmy efekty rocznej realizacji projektu, wymieniałyśmy między sobą materiały, doświadczenia, poglądy i opinie. Nastąpiła wymiana piosenek, scenek sytuacyjnych oraz prac plastycznych związanych z tematem i celami projektu. Ustalono również szczegóły wykonania wspólnego produktu końcowego tj. gry planszowej Coe – Gra Równości.
   Interesującym punktem wizyty było spotkanie z przedstawicielkami Instytutu ds. Kobiet. Podczas rozmów i dyskusji poruszaliśmy kwestie równouprawnienia i funkcjonowania kobiet w różnych systemach społecznych na całym świecie. Obejrzałyśmy także wystawę „Kobiety w Afryce” w Miejskiej Bibliotece San Javier. Spotkałyśmy się również z panią burmistrz San Javier Josefą García Hernández, która jest bardzo zaangażowana w realizację naszego projektu i cały czas wspierała hiszpańską koordynator Marię Del Carmen Espin Martinez w wielu trudnych przedsięwzięciach.
   Bardzo ciekawym i poznawczym elementem tej wizyty była wymiana kulturalna. Gospodarze pokazali nam wiele ciekawych zakątków swojego regionu. Zwiedziłyśmy Granadę, Cartagenę, Murcję. Największe wrażenie zrobiła na nas Granada, a w szczególności Alhambra – warowny zespół pałacowo – parkowy zbudowany w XIII w. arcydzieło architektury arabskiej w Hiszpanii, którą cechuje niezwykłe bogactwo dekoracji wnętrz. Jest to jeden z największych zabytków Hiszpanii wpisany na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO 
   Realizacja projektu była dla nas kształcącym doświadczeniem. Współpraca ze szkołą w San Javier i szkołą w Legnago przyniosła  nauczycielom, dzieciom oraz placówce duże korzyści. Zaowocowała poznaniem struktur szkolnictwa w innych krajach europejskich, wprowadzeniem nowych rozwiązań i pomysłów do naszej pracy, nawiązaniem zagranicznych przyjazni i wytworzenia chęci do dalszej współpracy. Dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat innych krajów, nauczyły się postawy otwartości i tolerancji wobec innych kultur. Projekt wzbogacił także ofertę edukacyjną przedszkola,.


M. Gerba, T. Szczur

Urzad Miasta i Gminy Nowa Dęba.

Realizacja: ideo. Powered by: Edito CMS