Oświata

• 2011-06-29

Międzynarodowy projekt Comeniusa w Gimnazjum nr 1 w Nowej Dębie zbliża się do końca

Gimnazjum nasze w lipcu bieżącego roku kończy finansowany z funduszy europejskich projekt Comeniusa „Idee prostoty i solidarności w edukacji”, który realizowało wraz z placówkami z Hiszpanii, Włoch, Grecji, Niemiec, Turcji. W drugim półroczu roku szkolnego 2010/2011 udało nam się przeprowadzić wiele ciekawych przedsięwzięć.

SPOTKANIE ROBOCZE W HISZPANII
W dniach od 2 do 7 kwietnia przedstawiciele naszego gimnazjum uczestniczyli w ostatniej wizycie roboczej, która miała miejsce w Logroño. P. Agata Dobrasiewicz, p. Monika Jabłońska – Licak oraz szkolny koordynator, a także uczniowie Tomasz Kot, Jagoda Zollner, Aleksandra Szypuła, Alicja Pazder mieli okazję spotkać się z przedstawicielami wszystkich szkół partnerskich.
Wspólnie pracowaliśmy nad projektem, oglądaliśmy filmy ze wszystkich wizyt roboczych przygotowane przez naszą szkołę, zwiedzaliśmy urokliwe Logroño. Byliśmy w urzędzie miejskim i parlamencie regionalnym. Tam uczniowie ze wszystkich szkół zaprezentowali opowiadania na temat solidarności społecznej, inspirowane wybranymi fotografiami. Hiszpanie przyjęli nas bardzo serdecznie, przygotowali w szkole występy wokalne i taneczne, oprowadzili po budynku I.E.S. Tomás Migot, w którym szczególnie zachwyciły nas nowoczesne środki dydaktyczne i bardzo dobrze wyposażona biblioteka.
Dzięki uprzejmości gospodarzy mieliśmy okazję pojechać do Bilbao i zwiedzić nowoczesne Muzeum Guggenheima, a także byliśmy w San Sebastian, spacerowaliśmy słynną nadmorską promenadą. Zorganizowano dla nas też wycieczki do pięknych obiektów sakralnych w pobliżu Logroño: katedry Santo Domingo de la Calzada, klasztoru San Milán de la Cogolla i opactwa Santa Maria de San Salwador.
Wspólne wycieczki, posiłki, praca – wszystko to sprzyjało integracji międzynarodowej grupy. Szczególnie zadowolona była z tego młodzież, która miała okazję poznać rówieśników z innych krajów, ich kulturę, rozwijać swoje umiejętności językowe.
W drodze powrotnej z Logroño do Polski udało nam się spędzić parę godzin w centrum Madrytu i zwiedzić kilka znanych miejsc i obiektów: Plac Główny - Plaza Major, Pałac Królewski, Muzeum Prado, Królewski Ogród Botaniczny oraz najpiękniejszy madrycki park - Park Retiro.

DZIEŃ EUROPY
Tradycyjnie już w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Europy w niekonwencjonalny sposób. Został on przygotowany przez p. Agatę Dobrasiewicz, p. Agnieszkę Pazder i p. Monikę Jabłońską – Licak. 9 maja podczas długich przerw przez szkolny radiowęzeł nadawany był hymn Unii Europejskiej - Oda do radości, finałowa kantata z IX symfonii Ludwiga van Beethovena. Na parterze budynku szkolnego uczennice Jagoda Zollner, Kamila Prokopiuk, Izabela Pogoda i Alicja Pazder zorganizowały specjalne stoisko. Przy nim ustawiono tablice z materiałami na temat historii UE oraz programów europejskich Comeniusa i eTwinning realizowanych w naszej szkole. Na stoisku zainteresowani otrzymywali kokardki, kolorami nawiązujące do flagi UE, symbolizujące przyłączenie się do szkolnych obchodów Dnia Europy. Stoisko cieszyło się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza że jego atrakcyjność podnosiły rozdawane tam słodycze.

WYCIECZKA W BIESZCZADY
Do tematyki projektu Comeniusa nawiązywała zorganizowana w dniach 10 i 11 maja wycieczka w Bieszczady przygotowana przez p. Andrzeja Pazdera. Wzięli w niej udział p. Anna Czerwiec, p. Agnieszka Pazder oraz uczestnicy i sympatycy projektu, którzy chcieli poznać prostotę życia w dawnych czasach w tej części naszego kraju. Sprzyjało temu zwiedzanie Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, gdzie uczniowie mogli poznać codzienne życie Łemków, Bojków, Dolinian i Pogórzan. Uzupełnieniem wiedzy o wielokulturowości Bieszczad były odwiedziny w Muzeum Historycznym w Sanoku i obejrzenie bogatego zbioru sztuki cerkiewnej, a także zwiedzanie cmentarza żydowskiego w Baligrodzie. Kolejne atrakcje dla uczniów to spotkanie z przyrodą – wyprawa do rezerwatu „Gołoborze” w Ciśniańsko-Wetlińskim Parku Krajobrazowym, spacer po zaporze w Solinie, wycieczka statkiem po Jeziorze Solińskim.

POŻEGNANIE
Uroczystość zakończenia roku szkolnego to najlepsza okazja, aby podziękować wszystkim zaangażowanym w realizację projektu, zwłaszcza że duża cześć grupy Comeniusa to uczniowie klas trzecich, którzy kończą gimnazjum. 22 czerwca podczas uroczystej akademii p. Agnieszka Pazder, p. Andrzej Pazder przekazali 16 uczniom najbardziej zaangażowanym w prace projektowe pamiątkowe zdjęcia i na pamięciach USB filmy ze spotkań w Reggio Emilia, Sehne, Rodos, Logroño i Nowej Dębie.

PROMOCJA PROJEKTU
W ramach pracy nad projektem i jego promocji zakupione zostały następujące środki: gablota, tablice korkowe, aparat fotograficzny, drukarka laserowa, zestaw multimedialny: tablica interaktywna, rzutnik i laptop. Teraz będą one służyć upowszechnianiu wiedzy o projekcie w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. W przyszłości zostaną wykorzystane w celach edukacyjnych.

Dwuletni projekt Comeniusa był dla naszych uczniów wielką przygodą, zwłaszcza że ci najbardziej zaangażowani mogli wziąć udział w wyjazdach zagranicznych do Reggio Emilia, Sehnde, Rodos, Logroño, poznawali młodzież z innych krajów, ich kulturę, kształcili swój angielski. Zorganizowaliśmy spotkanie w Polsce dla naszych partnerów. Mieliśmy okazję dowiedzieć się, czym jest dobrowolna prostota i spróbować uprościć nasze życie, poszerzyliśmy swoją wiedzę o solidarności społecznej i pomagaliśmy potrzebującym.
Mamy nadzieję, ze idee projektu Comeniusa będą wciąż inspiracją do podejmowania różnorodnych działań w naszej społeczności gimnazjalnej.
Więcej informacji, zdjęcia, filmy można znaleźć na stronie internetowej projektu: www.gimnazjum1ndeba.neostrada.pl .

Szkolny koordynator
Agnieszka Pazder
(PG/PA)

Urzad Miasta i Gminy Nowa Dęba.