W ramach realizacji projektu Comeniusa finansowanego przez Komisję Europejską «Idee prostoty i solidarności w edukacji» pięciu uczniów wraz z trzema nauczycielami Gimnazjum nr 1 w Nowej Dębie w lutym wzięło udział w spotkaniu w szkole partnerskiej KGS Sehnde. Przybyli tam też pozostali partnerzy ze szkół z Logroño, Ankary, Rodos i Reggio Emilia. Sehnde to miejscowość prawie dwukrotnie większa od Nowej Dęby, położona w pobliżu Hanoweru. Lecieliśmy tam z Warszawy z przesiadką w Zurychu. W wyjeździe, poza koordynatorem Agnieszką Pazder, nauczycielem nauczania specjalnego Anną Czerwiec, pedagogiem szkolnym Marią Mazur, wzięły udział trzy uczennice, Martyna Koblak, Ilona Zielińska, Agnieszka Banaś i dwóch uczniów, Tomasz Kot oraz Przemysław Furtak. Młodzież zamieszkała w domach rodzin niemieckich. Najważniejszymi celami wizyty było zaprezentowanie produktów wykonanych w ramach realizacji projektu, wymiana doświadczeń, zaplanowanie kolejnych działań. Wszyscy pokazali przygotowane rysunkowe alfabety prostoty, akrostychy opracowane do pierwszych liter nazw państw uczestniczących w projekcie oraz prezentacje multimedialne o ludziach i wspólnotach hołdujących zasadom prostoty. Niektórzy przedstawili prezentacje ilustrujące, w jaki sposób można wykonać domowymi sposobami wybrane produkty, np. biały ser, makaron, szampon. Nasza szkoła dodatkowo pokazała trzy filmy: o spotkaniu w Reggio Emilia i o dwóch akcjach charytatywnych. Pierwsza to zbiórka pieniądze na stypendia dla utalentowanej młodzieży pochodzącej z niezamożnych rodzin, zorganizowana przez ks. Grzegorz Wołoszyna w ramach obchodów IX Dnia Papieskiego. Druga to akcja przygotowana przez panie Annę Mokrzycką, Agatę Dobrasiewicz i Halinę Strojek „Podaruj dzieciom uśmiech”, polegająca na zorganizowaniu w szkole loterii w celu zgromadzenia pieniędzy na zakup darów dla dzieci z Domu Dziecka w Stalowej Woli. Pokazaliśmy też stronę internetową naszego projektu i odtworzyliśmy nagrany w formacie MP3 quiz na temat dobrowolnej prostoty. Wszystkie przygotowane przez nas materiały zostały wysoko ocenione przez koordynatora projektu i pozostałych partnerów ze względu na wysoki poziom technik IT, za które ze strony polskiej odpowiada pan Andrzej Pazder.
Dzięki niemieckim nauczycielom mieliśmy okazję zwiedzić Hanower, stolicę kraju związkowego Dolna Saksonia, miejsce największych na świecie targów IT. Jest to prawie 600-tysięczne miasto z pięknymi zabytkami: kościołami, dwoma ratuszami (starym i nowym), klasycystycznym gmachem opery, promenadą i bulwarem Georgstraße. Byliśmy też w Hildesheim, mieście słynącym z tego, że jego rynek po II wojnie światowej był dwa razy odbudowany. Mieszkańcom nie podobało się, w jaki sposób zaraz po wojnie zagospodarowano ten teren, i w latach 80 – tych XX wieku przywrócono mu przedwojenny kształt. W ramach realizacji projektu nauczyciele wzięli też udział w wycieczce na ekologiczną farmę i do centrum realizującego projekty wspomagające potrzebujących mieszkańców Hanoweru, młodzież zaś odwiedziła stację radiową i uczestniczyła w warsztatach tanecznych.
Podczas spotkania w Sehnde uczniowie mieli okazję poznać młodzież z innych krajów, nawiązać nowe przyjaźnie, rozwijać swoje umiejętności językowe. Integracji sprzyjało zorganizowanie wielu wspólnych zajęć, wycieczek, warsztatów, a także spotkania, w którym wzięły udział rodziny goszczące uczniów z innych krajów. Zakończyło się ono dyskoteką, podczas której nasz gimnazjalista, Tomasz Kot zaprezentował swoje umiejętności break dance. Następne spotkanie odbędzie się w greckiej szkole w październiku tego roku.
Szkolny koordynator projektu
Agnieszka Pazder