Po kilkumiesięcznej przerwie w Urzędzie Miasta i Gminy odbyła się konferencja prasowa poświęcona bieżącym sprawom Nowej Dęby. Z dziennikarzami spotkał się burmistrz Wiesław Ordon. Najważniejsze tematy spotkania z mediami to inwestycje na terenach Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Nowej Dębie i Chmielowie, nowe parkingi i oświetlenie oraz często poruszany w mediach temat peronu na przystanku Nowa Dęba.Budowa drogi STREFOWEJ w Chmielowie14 grudnia 2010 r. podpisana została umowę na budowę drogi gminnej Strefowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Chmielów. W postępowaniu przetargowym o udzielenie zamówienia wzięło udział 3 wykonawców. Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich w województwie dolnośląskim, a realizatorem będzie Oddział Południowy w Rzeszowie, zs. w Ropczycach.
Budowana droga stanowić będzie bezpośrednie połączenie terenów inwestycyjnych w Chmielowie, będących na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej z drogą krajową nr 9.
W zakres robót wchodzą m.in.: budowa skrzyżowania z drogą krajową wraz z jej przebudową na odcinku 400mb. Ponadto wybudowane zostanie skrzyżowanie z przebudową geometrii toru linii kolejowej nt 70 Włoszczowice-Chmielów.
Długość budowanej drogi – 840 mb, szerokość drogi - 7m, szerokość poboczy - 1,25m, szerokość chodnika na długości 400 - 2m. Droga otrzyma kanalizację deszczową na długości 400 m oraz odwodnienie w dalszej części. Wykonane zostanie oświetlenie na całej długości wraz z częścią przebudowanej DK9. Wartość inwestycji wyniesie 4,04 mln zł wraz z nadzorem inwestorskim. Projekt ten jest finansowany z UE w 38%. Obecnie zakończyły się prace geodezyjne, trwają prace przy linii kolejowej, rozpoczynają się prace kanalizacyjne, zaś od przyszłego tygodnia rozpoczną się prace ziemne.
Droga ta stanowi dogodne połączenie terenów inwestycyjnych w TSSE podstrefa w Tarnobrzegu z drogą krajową nr 9 – mówi Wiesław Ordon, Burmistrz Miasta i Gminy Nowa Dęba -
Jest to istotne z punktu widzenia działających tam inwestorów. Udogodnienia te mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje o realizacji kolejnych przedsięwzięć. I tak rozpoczyna się budowa wytwórni mas bitumicznych prowadzona przez PBDiM z Mińska Mazowieckiego. Inwestor planuje w tym roku uruchomienie zakładu, który docelowo zatrudni ok. 30 osób. Współpracujemy z inwestorem pomagając przy naborze osób do pracy. Kolejne plany inwestycyjne posiadają działające już w strefie firmy Izolbex i Media Ekspert. Izolbex planuje uruchomienie kolejnej linii produkcyjnej, zajmującej się wytwarzaniem mas tynkarskich. Media Expert planuje budowę kolejnej hali magazynowej.
Drogi wewnętrzne w TSSE podstrefa Nowa Dęba.W grudniu ub. roku gmina przejęła w TSSE podstrefa Nowa Dęba drogi należące wcześniej do ZM DEZAMET i ARP. Była to realizacja postulatu przedsiębiorców, którzy zainwestowali w naszej strefie, a którzy zderzali się ze szlabanami na bramach wjazdowych. 3 stycznia szlabany zostały podniesione, ruszył do pracy sprzęt odśnieżający i pracownicy PGKiM, którzy zabezpieczyli właściwe utrzymanie zimowe dróg.
Spotkałem się z bardzo przychylną ocena przedsiębiorców, którzy dostrzegli jakość tych prac – podkreślał podczas konferencji Wiesław Ordon -
ponadto zauważyli, że otwarcie bram wpłynęło na opinię o firmach wśród kontrahentów, którzy mogę teraz dojechać do zakładów o każdej porze.Planowaliśmy w tym roku modernizację odcinka drogi o długości ok. 300 m, wraz z budową nowego chodnika – dodaje burmistrz -
Okazało się jednak, że w RPO WP pozostały środki na realizację kolejnego naboru na działanie służące poprawie infrastruktury na terenach inwestycyjnych. Nabór odbędzie się w przyszłym roku. Jest więc czas na przygotowanie dokumentacji projektowej i wniosku o środki unijne na modernizację dróg, ale też oświetlenia ulicznego i kanalizacji sanitarnej w strefie. Chcę ten temat przedyskutować z przedsiębiorcami na najbliższym spotkaniu, planowanych na II połowę marca.„Budowa oświetlenia osiedla mieszkaniowego pomiędzy ulicami: Rzeszowska, Krasickiego, 1-go Maja i Al. Zwycięstwa w Nowej Dębie”.Projekt budowlano-wykonawczy opracowało w roku ubiegłym Przedsiębiorstwo Wielobranżowe INSBUD z Ożarowa – wartość projektu 27.000,00 zł.
Zakres robót:
1. linia kablowa oświetlenia ulicznego YAKY 4x35mm² o długości 559/645m – kwartał pomiędzy ulicami Rzeszowska, Jana Pawła II, Al. Zwycięstwa, 1 Maja – 17 lamp,
2. linia kablowa oświetlenia ulicznego YAKY 4x35mm² o długości 541/636m - kwartał pomiędzy ulicami Jana Pawła II, Krasickiego, Al. Zwycięstwa, 1 Maja – 19 lamp,
3. słupy oświetleniowe aluminiowe typu SAL-4/B-60 ( wysokość 4 m ) z oprawami OPA-1 S-70/50W z zabudowanymi reduktorami mocy i kloszami Auris ( prod. ROSA ) – łącznie 36 szt.,
4. 2 szafy oświetleniowe wyposażone w programatory umożliwiające redukowanie natężenia oświetlenia.
Lokalizacja: jak w nazwie projektu, działki nr ewid. 261/17, 261/22, 263/34 w Nowej Dębie,
Przetarg na wykonawstwo wygrała firma „ELRES” Sp. z o.o. z Rzeszowa – wartość 96.771,36 zł.
Rusza pierwszy etap budowy oświetlenia ul. Borowej w Nowej Dębie. Po modernizacji dróg przy ul. Borowej i Podleśnej, budowa oświetlenia stała się tam bardzo ważnym zadaniem, gdyż drogi te stały się bardzo istotna nitka komunikacyjna dla mieszkańców gminy Majdan Królewski (Krzątka) i Bojanów, którzy dojeżdżają do centrum Nowej Dęby przez os. Poręby Dębskie. W pierwszym etapie wykonane zostanie tradycyjne oświetlenie na długości ponad 500mb na końcowym ciągu drogi Podleśnej i początkowym drogi Borowej. Stanie tam trzynaście słupów stalowych z lampami o mocy 150 W.
Peron na przystanku Nowa DębaBurmistrz Nowej Dęby ponownie zwrócił się do spółek kolejowych - PKP-PLK oraz PKP-Intercity o podanie informacji jakie warunki muszą być spełnione aby na peronie w Nowej Dębie mogły zatrzymywać się wszystkie pociągi oraz jaka może być rola Gminy Nowa Dęba w dążeniu do rozwiązania tego problemu.
Z odpowiedzi jaką Gmina otrzymała od PKP-PLK oraz ubiegłotygodniowego spotkania z Dyrekcją Oddziału Regionalnego PKP-PLK w Krakowie wynika, że istnieje możliwość wyznaczenia postojów dla pociągu relacji Zamość-Zielona Góra na przystanku Nowa Dęba pod warunkiem np. zmniejszenia długości pociągu do 4 wagonów na odcinku Zamość-Rzeszów lub zatrzymywania się na przystanku tylko części składu. Decyzja w tej sprawie należy jednak do przewoźnika - spółki PKP-Intercity - która jak dotąd nie dopowiedziała na wspomniany wniosek. Sprawa ta ma trafić pod obrady Zarządu PKP Intercity w tym tygodniu.
Budowa peronu na przystanku Nowa Dęba to zadanie które realizowała spółka PKP – Polskie Linie Kolejowe. Pomimo to samorząd Nowej Dęby od samego początku przykładał wielką wagę do umożliwienia pociągom pospiesznym zatrzymywania się na nowym peronie. Jak wynika z posiadanych przez Gminę dokumentów oraz szeregu rozmów prowadzonych ze służbami PKP, na etapie przebudowy przystanku w Nowej Dębie nie było żadnych przeciwwskazań do zatrzymywania się niektórych pociągów działających wówczas spółek kolejowych. Ponadto Gmina Nowa Dęba na żadnym etapie prac nie uczestniczyła ani w procesie projektowania ani w budowie przystanku. Pomimo to samorząd Nowej Dęby nieustannie monitorował stan realizacji inwestycji, m.in. dlatego na wniosek burmistrza, PKP Intercity w grudniu 2009 r. poinformowało, że wystąpi z wnioskiem o dodanie postoju dla pociągów pospiesznych w Nowej Dębie w ramach korekty rozkładu jazdy planowanej na 1 marca 2010 r. Na przeszkodzie stanął wówczas brak właściwej komunikacji pomiędzy kolejowymi spółkami.
W kwietniu 2010 r. na skutek kolejnego wniosku burmistrza spółka PKP-PLK zaplanowała na 2010 r. przedłużenie peronu w Nowej Dębie i modernizację przystanku w Chmielowie. Z powodu znacznego zmniejszenia wysokości środków przeznaczonych przez rząd na modernizację linii kolejowej nr 71 inwestycja nie została wykonana, dlatego burmistrz Nowej Dęby ponownie zwrócił się do PKP-PLK oraz PKP-Intercity o podanie informacji jakie warunki muszą być spełnione aby na peronie w Nowej Dębie mogły zatrzymywać się wszystkie pociągi oraz jaka może być rola Gminy Nowa Dęba w dążeniu do rozwiązania tego problemu.
Budowa parkingu przy ul. JasnejRozstrzygnięty został przetarg na budowę parkingu przy ul. Jasnej, wokół obiektu budowanego przez firmę BEGG. Wykonawcą tej inwestycji będzie firma Prima-Bud z Sandomierza. Wartość inwestycji po przetargu to kwota 360 tys. zł. Inwestycja została podzielona na etapy, z których pierwszy – na działkach od ul. Jasnej winien być ukończony do 8 kwietnia, kolejny – od ul. Rzeszowskiej - do 15 kwietnia, zaś ostatni – od SI „Z” – do 30 maja, gdyż tam będzie realizowane odwodnienie części ul. Jasnej.
Wykonawca jest znany gminie, gdyż wykonywał w Nowej Dębie budowę parkingu przy ul. Kościuszki, i chociaż ten projekt jest trudniejszy, to mamy nadzieję na sprawną jego realizacje, tak by jak najszybciej obiekt firmy BEGG został oddany do użytku. Firma ta planuje w tym obiekcie kilkadziesiąt miejsc pracy, z czego 30 znajdzie się w Stokrotce.
Promesa na usuwanie skutków powodziGmina Nowa Dęba została zaliczona do gmin powodziowych, ponieważ wystąpiły w roku ubiegłym dość poważne podtopienie. Straty w infrastrukturze gminnej zostały wyszacowane na 1,7 mln zł.
W roku ubiegłym otrzymaliśmy środki z budżetu państwa na usuwanie skutków powodzi w wysokości 500 tys. zł i wykonaliśmy remonty dróg w Alfredówce, Tarnowskiej Woli, Jadachach i Cyganach na powierzchni 16 tys. m2 (ok. 4 km) - mówi burmistrz Wiesław Ordon –
W tym roku 28 lutego otrzymaliśmy promesę na kwotę 230 tys. zł, w której wyznaczono do remontu rów przy drodze Łąki w Tarnowskiej Woli wraz z 16 przepustami oraz przebudowę dwuokularowego przepustu na Starej Rzece w Cyganach. Obecnie trwa kosztorysowanie tych zadań. Chcemy, aby zostały one zrealizowane do końca I półrocza.Pomoc w zakresie dożywania.Nowa Dęba wyda prawie 630 tysięcy złotych na pomoc w zakresie dożywiania. Burmistrz Miasta i Gminy zawarł porozumienie o przyznaniu na ten cel dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa
Niespełna 409 tys. zł przekaże Nowej Dębie na ten cel wojewoda podkarpacki z rezerwy celowej budżetu państwa w ramach programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Kolejne 220 tys. zł gmina wyda z własnego budżetu.
PG/PA