Informator

  • 2010-06-08

Nowodębscy gimnazjaliści młodymi posłami na XVI Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w Warszawie!

   W dn. 31.05-1.06.2010 r. przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 1 im. Papieża Jana Pawła II w Nowej Dębie uczestniczyli w XVI Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w Warszawie, organizowanej przez Kancelarię Sejmu RP we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundację "Projekt: Polska" oraz Fundację Nowe Media, współpracującymi w ramach Inicjatywy Razem '89.

   Udział w sesji był ostatnim etapem realizacji projektu „Nasz samorząd uczniowski”. Do uczestnictwa w obradach Sejmu mogło zakwalifikować tylko 29 przedstawicieli szkół z województwa podkarpackiego. Przepustką było przeprowadzenie na zasadzie konkursu debaty o samorządności. Debata taka w nowodębskiej szkole została zorganizowana 22.05.2010 r. z udziałem mi. in. Wiesława Ordona Burmistrza Miasta i Gminy Nowa Dęba, Tomasza Gazdy - zastępcy przewodniczącego Rady Miasta, Zbigniewa Wolwowicza - dyrektora szkoły. Wnioski z debat stały się propozycjami przepisów na obrady Sejmu.
    Z całej Polski na obrady Sejmu Dzieci i Młodzieży do stolicy zjechało 460 posłów, wyłonionych spośród 2 tys. uczniów biorących udział w projekcie. Naszą szkołę reprezentowali: Mateusz Dudek, Karolina Szymula i Agnieszka Banaś.
   W pierwszym dniu sesji uczestnicy brali udział w następujących warsztatach:
1.Czy samorząd uczniowski może chronić prawa ucznia? O naszych prawach w szkole. Warsztat prowadzili przedstawiciele Amnesty International - organizacji zajmującej się ochroną i edukacją o prawach człowieka na całym świecie. Celem warsztatu było pokazanie sposobów, w jaki samorząd uczniowski może chronić prawa ucznia.
2.Prawa ucznia, czyli o realizacji Konwencji o Prawach Dziecka w szkole. To drugi warsztat Amnesty International, na którym uczestnicy mieli okazję zapoznać się z ważnym międzynarodowym dokumentem - Konwencją o Ochronie Praw Dziecka; posłowie mogli porozmawiać również o tym, jak można stosować jej zapisy w życiu szkolnym
3.Lider samorządu uczniowskiego. Warsztaty zostały zorganizowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej od kilku lat zajmującej się wspieraniem samorządności uczniowskiej na różnych polach. Na tym warsztacie uczestnicy starali się wspólnie wypracować model dobrego lidera SU - osoby aktywizującej swoich kolegów, realizującej projekty, zarządzającej grupą. Następnie posłowie udali się do hotelu, gdzie w wolnym czasie wybrana grupa uczniów brała udział w pracach Komisji Sejmowej nad poprawkami do Ustawy dotycząca zaleceń w sprawie rozwoju i umocnienia samorządności uczniowskiej.

   W drugim dniu posłowie udali się do gmachu Sejmu RP przy ul. Wiejskiej. Po otrzymaniu identyfikatorów poselskich posłowie mieli możliwość swobodnego poruszania się w rezydencji władz państwowych. Kilka godzin zwiedzania, spotkania z politykami i kołami poselskimi przygotowywały uczniów do aktywnego spełniania funkcji młodych posłów. Nasi uczniowie wpisali się też w imieniu całej społeczności Gimnazjum nr1 do księgi kondolencyjnej wystawionej ku czci ofiarom katastrofy pod Smoleńskiem.
W drugim dniu wszyscy młodzi posłowie udali się na salę obrad. Obrady XVI sesji otworzył Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski, po czym przekazał prowadzenie młodym marszałkom. Na początku sesji do młodych posłów przemówili: Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall, Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak a także prezes CEO Jacek Strzemieczny. Następnie władzę przejęli młodzi posłowie. Dyskusja nad propozycją Uchwały była równie burzliwa, co podczas prac komisji. Bardzo wielu młodych posłów i posłanek zabierało głos, zgłoszono też kilkanaście merytorycznych poprawek. Ostatecznie Uchwała została przyjęta. (Pracowano nad nią ponad 4 godziny, choć planowo przeznaczono na obrady 2 godziny). Dokument ten może stać się podstawą do ogólnopolskiej reformy samorządów uczniowskich, o ile zostanie poważnie potraktowany i zastosowany przez dyrekcje szkół, nauczycieli i uczniów. Jest to najlepiej, jak dotąd, merytorycznie wypracowany przez Sejm Dzieci i Młodzieży dokument zawierający wiele konkretnych ustaleń, które wprowadzone w życie mogą zmienić oblicze polskich szkół, być przełomem w historii samorządności uczniowskiej w Polsce!

   Poznanie nowych znajomych, zdobycie nowych doświadczeń, emocje i poznanie ,,innego”, ciekawego świata było dla nas młodych posłów czymś niesamowitym. To niecodzienna lekcja samorządności zachęcająca do nowych wyzwań i podejmowania kolejnych etapów politycznej kariery. Mamy już nowe pomysły do pracy w przyszłym roku. Juz dziś wiemy, że także wywalczymy swoją aktywną pracą uczestnictwo w kolejnej sesji Sejmu w przyszłym roku. Zwróciliśmy się nawet z petycją do Prezydenta Rzeczpospolitej, by takie sesje zorganizowano przynajmniej dwa razy w roku. Naszą wiedzą i zdobytymi doświadczeniami potwierdzonymi certyfikatami uczestnictwa w obradach Sejmu podzielimy się z naszymi kolegami i koleżankami na najbliższym zebraniu SU w naszej szkole”.

Mateusz Dudek
Poseł na XVI Sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży

P.S. W załączeniu wypracowana Uchwała

Uchwała XVI Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży
z dnia 1 czerwca 2010 r.
w sprawie zaleceń dotyczących rozwoju i umocnienia samorządności uczniowskiej
Samorząd uczniowski, zwany dalej „SU”, jest organem szkoły, który tworzą wszyscy uczniowie w każdej ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Jego sprawne funkcjo¬nowanie umożliwia kształtowanie w uczniach poczucia współodpowiedzialności za otoczenie, w którym żyją oraz budowanie aktywnej postawy obywatelskiej. Samorząd uczniowski daje młodym ludziom szansę zdobycia umiejętności społecznych i organizacyjnych.

   My, posłowie XVI Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży uważamy, że w każdej szkole powinny zostać zapewnione warunki do efektywnego działania samorządu uczniowskiego. Na podstawie debat prowadzonych w naszych szkołach oraz opinii i wniosków wyrażanych przez naszych kolegów i koleżanki stwierdzamy, co następuje:
§ 1. Wybory do władz samorządu uczniowskiego
1. W każdej szkole odbywają się powszechne, równe oraz tajne wybory wyłaniające władze samorządu uczniowskiego. Zadaniem władz szkoły jest zapewnienie odpowiednich warunków gwarantujących tajność wyborów.
2. W wypadku niewywiązywania się z obowiązków wynikających z pełnionych funkcji prze¬wodniczącego, opiekuna lub innych członków władz samorządu, uczniowie mają prawo zgłosić wniosek o wotum nieufności wobec wyżej wymienionych.
3. W każdej szkole musi zostać uchwalony regulamin działania SU, zawierający ordynację wyborczą – określającą warunki uzyskania biernych praw wyborczych, sposób prowadzenia wy¬borów, powołania i funkcjonowania uczniowskiej komisji wyborczej, a także zasady prowadze¬nia kampanii wyborczej. Kandydaci do władz SU powinni zgłaszać swoje kandydatury z własnej nieprzymuszonej woli.
4. Kandydaci do władz SU, aby wziąć udział w wyborach muszą uzyskać poparcie określonej w regulaminie SU liczby uczniów z różnych klas.
5. Regulamin SU zawiera przepisy umożliwiające zachowanie ciągłości działania SU w trak¬cie zmiany władz SU i wyeliminowanie okresów, w których organy władzy SU nie funkcjonują.
6. Władze SU w danej szkole są zobowiązane do rozpowszechnienia wśród wszystkich uczniów informacji o wyborach, zasadach zgłaszania kandydatów oraz prowadzenia kampanii wyborczej. By było to możliwe, w każdej placówce do władz SU powinni należeć przedstawiciele każdego rocznika, tak by po odejściu najstarszego pozostali uczniowie mogli zorganizować wybory.
7. Zaleca się władzom SU, nauczycielom i dyrekcji prowadzenie działań zachęcających uczniów do udziału w wyborach oraz ułatwienie prowadzenia dozwolonej regulaminem SU kampanii wy¬borczej.
8. Samorząd uczniowski ma prawo wyboru nauczyciela – opiekuna samorządu. Szczegóły wyboru określa statut szkoły i regulamin SU.
§ 2. Działania samorządu uczniowskiego
1. Samorząd uczniowski jest pośrednikiem między uczniami a władzami szkoły. Jego podsta¬wowe zadania to: informowanie uczniów o ich prawach, ochrona praw uczniów oraz wnioskowa¬nie w sprawach ważnych dla życia szkoły, a także realizowanie projektów społecznych, kultural¬nych i sportowych skierowanych głównie do uczniów szkoły. Samorząd ma prawo wyrażać swoje opinie w stosunku do projektów decyzji władz szkoły, w tym opiniować naganę z zachowania udzieloną przez dyrekcję szkoły.
2. Projekty inicjowane przez władze SU powinny opierać się na rozpoznaniu potrzeb i ocze¬kiwań społeczności szkolnej, a w przypadku działań o szerszym zakresie także społeczności lokalnej.
3. Wszyscy uczniowie szkoły mają możliwość realizowania w szkole działań niezwiązanych bezpośrednio z obowiązkiem szkolnym i mają prawo do uzyskania wsparcia nauczycieli oraz dyrekcji, o ile planowane działania są zgodne ze statutem szkoły i regulaminem SU.
4. Nauczyciele oraz dyrekcja szkoły nie mogą narzucać SU organizowania działań i projektów. Powinny jednak rozliczać SU z prowadzonych działań.
5. Kalendarz szkolnych imprez i wydarzeń, które mają się odbyć w danym roku szkolnym, jest uzgadniany wspólnie przez władze SU, nauczycieli i dyrekcję w sposób elastyczny i może ulegać zmianom.
§ 3. Aktywizowanie społeczności szkolnej
1. Władze SU mają obowiązek zachęcać do społecznej aktywności wszystkich uczniów.
2. Prawo do zaangażowania się w działania SU przysługuje każdemu uczniowi, o ile nie jest on zawieszony w prawach ucznia. Władze SU powinny wspierać uczniów w działaniach będących również rezultatem aktywności SU. Ostateczną zgodę na zrealizowanie pomysłu płynącego od społeczności uczniowskiej powinna wyrażać dyrekcja oraz rada pedagogiczna.
3. Władze SU mają obowiązek promowania w swoich szkołach wiedzy, że samorząd tworzą wszyscy uczniowie. Ich zadaniem jest także włączenie swoich koleżanek i kolegów w działania SU.
4. Zaleca się, aby nauczyciele i dyrekcja zachęcali uczniów do społecznej aktywności i ją ułatwiali, a także doceniali osoby realizujące pozalekcyjne projekty na równi z osobami odnoszą¬cymi sukcesy w konkursach.
5. Władze SU powinny wykorzystywać skuteczne metody komunikacji do informowania ogó¬łu uczniów szkoły o swoich pomysłach i dokonaniach.
6. Samorządy klasowe powinny być łącznikiem z Radą SU, zapewniać stały przepływ infor¬macji o działaniach SU i potrzebach uczniów. Rada SU stwarza warunki do kontaktów z innymi uczniami.
7. Regulamin SU powinien być dokumentem możliwie krótkim i napisanym prostym językiem, zrozumiałym i przystępnym dla każdego ucznia.
8. Władze SU umożliwiają uczniom przekazywanie swoich uwag dotyczących działalności SU i nowych pomysłów działań zarówno osobiście, jak i w innej formie, także anonimowo; władze SU powinny dbać, żeby wszyscy uczniowie znali te możliwości i z nich korzystali.
§ 4. Wsparcie samorządu uczniowskiego przez osoby dorosłe
1. Zaleca się władzom SU, aby wspólnie z dyrekcją szkoły ustalały stały sposób komunikowa¬nia się, np. przez comiesięczne spotkania władz SU z przedstawicielem rady pedagogicznej i dba¬
ły o trwałość oraz jakość tych kontaktów. Zaleca się także aktywną współpracę z samorządem terytorialnym, który jest głównym organem sprawującym władzę nad szkołą.
2. Zaleca się, aby nauczyciele i dyrekcja wspierali uczniów w realizowaniu własnych przed¬sięwzięć i projektów w szkole, o ile działania te nie stoją w sprzeczności ze statutem szkoły i re¬gulaminem SU. Dyrekcja szkoły jest zobowiązana do udostępnienia SU stałego pomieszczenia w celu organizowania regularnych spotkań z samorządami klasowymi oraz przedstawicielami innych gremiów uczniowskich, zarówno w czasie trwania zajęć lekcyjnych, jak również w czasie pozalekcyjnym.
3. Zaleca się, aby w każdej szkole funkcjonował wybrany przez ogół uczniów lub władze SU Rzecznik Praw Ucznia – osoba odpowiedzialna za pilnowanie przestrzegania w szkole Kon¬wencji o prawach dziecka, ustawy o systemie oświaty oraz statutu szkoły i regulaminu SU oraz za rozwiązywanie potencjalnych konfliktów między uczniami i nauczycielami. Rzecznik Praw Ucznia może powołać zespół opiniodawczy, złożony np. z przedstawicieli rady pedagogicznej, rady rodziców, rady uczniów.
4. Organy prowadzące szkoły i kuratoria oświaty powinny zwracać uwagę na to, jak funkcjonu¬ją samorządy uczniowskie w podległych im placówkach i uwzględniać owe wnioski przy ocenie prac szkoły.
5. Zaleca się, aby w każdej szkole corocznie został wypracowany plan współpracy pomiędzy SU a radą rodziców, radą pedagogiczną i dyrekcją. Zaleca się organizowanie corocznych debat na forum szkoły, które w znacznym stopniu prowadzą do lepszego poznania podstawowych po¬trzeb wszystkich uczniów.
§ 5.
1. Młodzież może rozwijać i umacniać samorządność uczniowską poprzez współtworzenie młodzieżowych rad, odpowiednio: gminy, powiatu, miasta, województwa lub innego szczebla.
2. Młodzież rady reprezentują interesy i opinię uczniów przed władzami lokalnymi lub kura¬toriami oświaty.
3. Przy pomocy młodzieżowych rad umożliwia się podejmowanie współpracy pomiędzy SU różnych szkół.
§ 6.
Ponadto apelujemy do organizatorów przyszłych sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży o:
1) sprawniejszą organizację sesji,
2) poszanowanie woli powołanego na XIV Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespołu Legislacyj¬nego i nowo wybranych marszałków Sejmu,
3) zorganizowanie posiedzenia komisji co najmniej 2 tygodnie przed sesją, aby posłowie mieli odpowiednio dużo czasu na zapoznanie się z projektem uchwały,
4) opracowanie nowych zasad wyboru do Sejmu Dzieci i Młodzieży w konsultacji z marszałka¬mi, przewodniczącym komisji i Zespołem Legislacyjnym.
Wzywamy władze szkół wszystkich poziomów oraz uczniów do zapoznania się niniejszą uchwa¬łą i stosowanie się do zawartych w niej zaleceń.
Marszałek Sejmu
Jakub Marut
Marszałek Sejmu

Paula Langnerowicz

Urzad Miasta i Gminy Nowa Dęba.

Realizacja: ideo. Powered by: Edito CMS